Hitoktatóknak tartottak továbbképzést a Kaposvári Egyházmegyében

Hazai – 2015. március 16., hétfő | 11:41

Március 14-én tartották a Kaposvári Egyházmegye hitoktatóinak tavaszi továbbképzését. Az élménypedagógia lehetőségeivel ismerkedtek a szakmai napon – tájékoztatta szerkesztőségünket Kiss Iván

A találkozó püspöki szentmisével kezdődött, melyet Balás Béla kaposvári püspök celebrált a jelen lévő papokkal együtt. A megyéspüspök a hitoktatók munkáját kimeríthetetlen kúthoz hasonlította, mely mindig élteti a rábízott növendékeket.

A továbbképző előadást a Vajdaságból származó Surányi Zoltán pedagógus vezette. Surányi Zoltán hosszú ideje tart tréningeket élménypedagógiából, melyet tapasztalati tanulásként határozott meg. Az előadó beszélt az élménypedagógia egészen az 1920-as évekig visszanyúló kezdeteiről. Idézett az alapítóktól: „Az akadályaid egyben a lehetőségeid is lehetnek.”

Elmondta, az élménypedagógia azért jött létre, hogy igazi otthont, biztonságot és szeretetet nyújtson egy közösség részére. Megvan benne az erős számonkérés és az élmény alapján való tanítás követelménye is. Azért született, hogy változást hozzon. Az élménypedagógia úgy tekint a gyermekre, hogy „többre vagy képes, mint gondolnád”. A pedagógusnak és hitoktatónak azt is tudnia kell, hogy az élményt nem lehet megtanítani, de olykor meg kell rendezni.

Surányi Zoltán az élménypedagógia alapelveivel is foglalkozott. Ezek egyike kimondja: rendszer részei vagyunk, a részvétel döntésre késztet és felelőssé tesz a következményekért. Benne van ebben a siker és a kudarc lehetősége is. Megtanít a probléma felvetésére, de a probléma megoldására is. Vannak személyi feltételei, ilyen például a helyes önismeret. Az élménypedagógia nemcsak a játékról szól, hanem a játékon keresztül tanít olyan készségeket, mint a helyzetkezelés, konfliktuskezelés, problémamegoldás, együttműködés. A csoportos foglalkozások során a fiatalok elsajátíthatták, hogyan illeszkedjenek be egy új környezetbe, hogyan alkalmazkodjanak egy új élethelyzethez, hogyan kell kialakítani a megfelelő bánásmódot embertársaikkal.

Az előadó módszertani lehetőségeket mutatott be a hallgatóknak, melyeket az általa vezetett tréningeken már sikeresen átadott. Ilyen például a „Manóvilág birodalma” program, amely két, egymástól független témában végzett kísérlet eredményeképpen jött létre, Rákosi Réka Renáta óvónő és Surányi Zoltán együttműködésével. Célja nem a hagyományos óvodai program és foglalkozások megszüntetése, hanem egy olyan program létrehozása, amely segíti és kiegészíti azt. Ennek elemei: a „manóvilág” megteremtése, berendezése a gyerekek által; a tolerancia mint az együttélés alapvető feltétele; a csoporthoz tartozás; szabálykövetés; alkalmazkodóképesség; együttműködés; közösség és kapcsolatok.

A program keretében két módszert használnak a pedagógusok: a szociogrammot, amely a csoportfejlődésről tájékoztatja őket, illetve a megfigyelési lapot, amely segítségével a gyerek egyéni fejlődését követhetik nyomon. A programzárás keretében a szülők betekintést kaphatnak az élménypedagógia módszerének hatékonyságába az által, hogy gyerekeikkel együtt kipróbálhatnak néhányat a programban használt játékok közül.

A továbbképzés során Surányi Zoltán a hitoktatóknak gyakorlatban is bemutatott egy órát az általa tartott tréningekből.

Fotó: Hunyadi László

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria