„POV: anyám feje, amikor kiderül, hogy holnapra kell úszócucc” – mondja a gyerekem, és közben mutatja is, milyen az adott arckifejezés, szerinte. Ebből nekem persze tudni kell, hogy a POV azt jelenti, point of view, és egész egyszerűen arra utal, hogy az ő nézőpontjából hogy is néz ki az adott szituáció. De azt is érdemes tudnom, mit akar mondani, ha szerinte „túl ópé” a karakter, akit a testvére a szerepjátékban kitalált (OP, over-powered, azaz túl erős), mit, ha szerinte krindzs vagyok (cringe, azaz fura, „gáz”), és mit, amikor flexelni akar az új kabátjával (felvágni, menőnek tűnni). (…)
Nem teljesen ismeretlen jelenségről van szó, minden generációnak megvoltak a maga (az idősebbek számára sokszor érthetetlen) szlengkifejezései, és az emberiség minden korszakának része volt a fiatalok és a „bezzeg az én időmben!” mondás közötti szembenállás. A tempó azonban, amellyel az elmúlt egy-két évtizedben megváltozott a világunk, soha nem látott mértékű, és számos olyan különbözőséget hozott a generációk közé, amelyek néha áthidalhatatlannak tűnnek. (…)
Mérhetetlenül könnyű lenne feketén-fehéren gondolkodni a kérdésről, a TikTokot és a gamervilágot egyértelműen rossznak, az érthetetlen jövevényszavakat édes anyanyelvünk elleni támadásnak, kiirtandó jelenségnek tekinteni – így azonban elszalasztanánk annak lehetőségét, hogy lépéseket tehessünk egymás felé.
Ahhoz ugyanis, hogy egymás iránti tiszteleten alapuló együttműködés jöjjön létre a generációk között, őszinte kíváncsiságra van szükség.
(…)
Vasárnap délután, tizenkettedik születésnap a nagycsaláddal. A kínos, feszengő tortázás és bájcsevej helyett szokatlan kép tárul elénk a nappaliban: nagymama, nagypapa, nagynénik, unokatesók, szülők, gyerekek telefonnal a kezükben ülnek körben, sikongatnak, biztatják egymást, az idősebbek igazgatják a szemüvegüket, de így sem tudják követni, mi zajlik a készülékük kijelzőjén, a gyerekek pedig óriásiakat nevetnek a bénázásukon. Az ünnepelt kérésére az egész család az ő kedvenc játékába csatlakozott be: among usoznak. (Virtuális megfelelője ez a gyilkosos játéknak: van egy imposztor, és körről körre szavazással próbálnak megszabadulni tőle.)
A játék ugyan virtuális, mégis egy térben, közösen játszva egészen új színeket kap, hiszen a kiszavazni kívánt imposztort könnyedén elárulhatják szavai, hangja vagy a testbeszéde. A jelenetet tekinthetnénk veszteségnek, szomorúnak, amiért ezek a mai fiatalok még a családi ünnepen is a telefonon akarnak lógni, sőt károsnak is, hiszen nincs nap, hogy ne hallanánk a képernyők romboló hatásairól és a függőségről, amelyet okozni képesek. De nézhetjük úgy is, milyen szép megnyilvánulása ez a generációk közötti együttműködési hajlandóságnak, észrevehetjük, milyen csoda történik, amikor az idősebbek készek becsatlakozni a fiatalok világába. (…)
És hogy miért olyan fontos ez? Ha a függőségekkel kapcsolatos szakirodalmat böngésszük, azt találjuk, hogy legyen szó alkoholról, drogról vagy akár munkáról, van egy közös, mindenhol jelen lévő tényező: a magára hagyottság érzése. Nem minden esetben arról van szó, hogy a függőségekkel küzdő ember ténylegesen egyedülálló vagy magányos lenne, de
az a fajta kapcsolódás, amelynek köszönhetően egy másik ember társaságában biztonságban érezheti magát, megélheti, hogy valaki meghallgatja, odafigyel, vele van a világában – nos, ez hiányzik.
Ahogy Máté Gábor, elsődlegesen a függőségekkel foglalkozó magyar származású kanadai orvos összefoglalja: „Nem az a kérdés, hogy valaki miért függő, hanem hogy valami miért fáj.”
A teljes írás ITT olvasható.
Szöveg: Balogh Fruzsina
Fotó (archív): Lambert Attila/Magyar Kurír
Forrás: jezsuitakiado.hu
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria