
A labor névadója Öveges József piarista szerzetes, aki a 20. század egyik legnépszerűbb természettudósa és egyben előadója volt, televíziós és rádiós műsorai hatására generációk szerették és értették meg a fizikát.
A kecskeméti piarista gimnáziumban európai uniós pályázati támogatásból elkészült vadonatúj labor tizenegy általános iskola diákjait fogadja természettudományos projektekre. Lévai Zita Mariann, a labor vezetője elmondta, hogy a bemutatóterem elsődleges profilja szerint komplex természettudományos miniprojekteket kínál a felső tagozatos korosztálynak. Ezek során a kémia, a biológia, a fizika és a földrajz területét érintve a mindennapi jelenségekkel kapcsolatban végeznek kísérleteket, méréseket a diákok.
A labor működéséhez tananyagok gyártását is vállalták. Német tananyagokat fordítanak és adaptálnak, amelyek az 5–12. évfolyamok számára nyújtanak segítséget mind a tananyaghoz kapcsolódó kísérletekhez, mind a közép- és emelt szintű érettségihez. Az elvégzett kísérleteket elektronikusan rögzítik és hozzáférhetővé teszik majd az interneten. Emellett saját, térségspecifikus anyagokat is kifejlesztenek. A tananyagok fejlesztése és az eszközök beszerzése még folyamatban van, de a rendelkezésre álló lehetőségekkel már zajlanak a projektek.
A pályázati időszakban a gimnázium tanárai tartják az órákat, de már most is tevékenyen részt vesznek a küldő iskolák tanárai a foglalkozásokon. Ők külön képzést is kaptak már, hogy novembertől maguk tarthassák diákjaiknak a laborgyakorlatokat.
A 342 millió forintos támogatás számos célt szolgál. Az együttműködő iskolák főképp környékbeli intézmények, részben egyházi, részben állami általános iskolák, de köztük van a budapesti Ward Mária-iskola is. Az együttműködésben részt vevő intézmények diákjai és saját gimnazistáik számára a tanév folyamán összesen 370 laboratóriumi óra megtartását vállalták a piaristák, elsősorban tömbösített órák keretében.
A diákok számára a projekt évében iskolánként harminc, az azt követő öt évben tizenöt-tizenöt laboratóriumi órát biztosítanak térítésmentesen, beleértve a kapcsolódó utazási és étkezési költségeket is. Az együttműködő általános iskolák és az ország többi piarista iskolája számára szakmai napokat tartanak, valamint két disszeminációs (a projekt eredményeit bemutató) műhelykonferenciát is szerveznek. A partneriskolák és a piarista iskolák tantestületei számára szintén teljes költségátvállalással egy-egy szakmai napot tartanak annak érdekében, hogy bevonják őket a természettudományos oktatás népszerűsítésébe.
„A projekt célja láthatóan túlmutat azon, hogy saját iskolánk felszereltségét javítsuk. A nagyarányú tananyagfejlesztés és a szakmai együttműködések kialakítása, a partneriskolák bevonása elősegíti és erősíti azt a célunkat, hogy a kecskeméti iskola részt vállaljon mind regionálisan, mind országosan a piarista iskolák természettudományos képzésének megújításában. Mindezt azáltal, hogy helyet adunk a szakmai együttműködésnek, a modern oktatási formák megvalósításának. Mindebben együttműködésre törekszünk a város és a régió hasonló laborjaival (például a kecskeméti Bányai Júlia Gimnáziummal és a református gimnáziummal, vagy a szegedi Radnóti Miklós Gimnáziummal), valamint a piarista iskolák természettudomány-tanáraival”– mondta el Mikulás Domonkos igazgatóhelyettes, a projekt egyik vezetője.
Fotó: Piarista.hu
Magyar Kurír