A Prohászka név viselése hivatást jelent – Névadójukra emlékeztek a győri orsolyita iskola diákjai

Hazai – 2018. október 18., csütörtök | 15:16

Huszonöt évvel ezelőtt az újrainduló győri orsolyita iskolát Pápai Lajos püspök Prohászka Ottokárról nevezte el. Az intézmény tanulói és tanárai október 13-án főpásztori szentmise és természettudományos programsorozat keretében emlékeztek meg a tudós püspök születésének 160. évfordulójáról.

Prohászka Ottokár (1858–1927) gazdag szellemi örökségének feldolgozása még nem fejeződött be. Szenvedélyesen kereste a tudományosan megalapozott katolikus válaszokat korának legégetőbb szociális, társadalmi kérdéseire, ugyanakkor a geológia és a paleontológia tanulmányozása közben olyan tudományos és egyben misztikus világlátásra jutott, mely talán leginkább Pierre Teilhard de Chardin SJ szemléletéhez hasonlítható. Prohászka Ottokár nem volt természettudós, Föld és ég című művét a geológusszakma több elismert képviselője mégis máig méltatja. Tudásvágya, tudományos alapossága, elfogulatlan nyitottsága, szintetizáló képessége példaként áll előttünk. Prohászka számára azonban a természettudomány csak egy lépés azon az úton, ahol az ember a természetbölcseleten keresztül, a teremtett világ szemlélése által találkozhat magával a Teremtővel.

A névadó természetszemléletének felfedezése indította arra a Prohászka Ottokár Orsolyita Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda természettudományi tanári munkaközösségét, hogy a püspök születésének évfordulójáról természettudományos nap keretében emlékezzenek meg. A szervezők célja az, hogy a tudományt játékokon keresztül hozzák közelebb a diákokhoz, gazdagítva keresztény világlátásukat.

Veres András püspök szentbeszédében felhívta a figyelmet arra, hogy a Prohászka név viselése hivatást jelent: nem elég a névadó emlékét ápolni, meg kell jeleníteni tanításának, küldetésének üzenetét is.


Az októberi természettudományos napra való felkészülést segítette a dunaszegi tanösvényen szeptember végén szervezett csapatverseny, amelynek győztese a Braunsteiner Gellért, Keszei Miklós és Nagy-Raffay Barnabás által alkotott csapat lett. Második helyezést ért el Cserteg Alexandra, Horváth Eszter, Mitro Zsanett és Popovic Leona, harmadik helyen végzett Lőrincz Petra, Pető Lujza, valamint Szabó Eszter. A nyertes diákoknak Veres András adta át a díjakat a székesegyházban, az emléknapot megnyitó szentmisét követően.

A díjátadó után az általános iskola tornatermében Tóth Pál tanár végzett érdekes fizikai kísérleteket: egy szívószál és egy tölcsér elég volt számára az Örömóda előadásához, s közben elmagyarázta a zenei-matematikai arányokat is.

Az oktatási intézmény udvarán a Csíbor Labor mutatta be a Szigetköz vizeinek makrogerinctelen faunáját. A gimnázium aulájában Alexay Zoltán természetfotós, író ismertette a tájegység kialakulását és jelenlegi állapotát. Művészi fotókon keresztül jelenítette meg a növény- és állatvilágot, beszélt az eltűnőben lévő és a kipusztult fajokról is.

A program tárlatmegnyitóval folytatódott: Hernádi László mérnök a dunaszegi tanösvény környékének és a Kisalföld láprétjeinek legszebb virágos növényeit bemutató fotókiállítását tekinthették meg az érdeklődők.

A nap Härtlein Károly fizikus, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem oktatójának előadásával zárult, aki látványos kísérletekkel színesítette a vízről szóló előadását. A közönség láthatta, miként lehet egy széket felemelni egy fémedény és némi hó segítségével, és hogyan vezeti az áramot a csapvíz vagy a megolvadt üveg.

Forrás: Prohászka Ottokár Orsolyita Gimnázium, Általános Iskola és Óvoda; Győri Egyházmegye

Fotó: Simon Péter

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria