Már látogatható a Pannonnhalmi Főapátság legfrissebb időszaki tárlata. Az Apátsági Galéria falaira ezúttal Lucien Hervé (1910–2007; született Elkán László) fekete-fehér épületfotói kerültek fel, amelyek az 1950–60-as évek legnevesebb építészeinek munkáit mutatják be Brazíliavárostól Lesencefaluig, Franciaországtól Szíriáig.
A jelen kiállítás Hervé egykori kiállításterveit gondolja tovább, végigkalauzol kétezer év szakrális építészetén. Hervé megrendelései nyomán, valamint saját kezdeményezésből öt kontinens számos országába jutott el. Tárlata dialógust kezdeményez a formák és korok, ismerős és ismeretlen helyszínek között. A kiállítás szervezői a művész archívumában őrzött negatívok közül az ismert felvételek mellett olyanokat is kiválasztottak, melyek soha nem jelentek meg nagyításban, és ezen a kiállításon láthatók először.
A pannonhalmi bencés közösség modern kori történetét végigkíséri a fotográfiával való magas szintű foglalkozás. Palatin Gergely, Rados Tamás, Vass Alberik bencés szerzetesek munkásságát, vagy a főapátság több mint százezer felvételt őrző fotótárát is lehet említeni. A Regula Oculorum című 2006-os, az Osztás 10x10 című 2016-os, valamint az Közös ház című 2017-es fotókiállítások után most újabb fórumot nyújt a közösség a fotográfiával történő találkozásnak, ez pedig a Lucien Hervé – az építészet csendje című kiállítás – emelte ki köszöntő beszédében Dejcsics Konrád OSB, a főapátság kulturális igazgatója.
A fotótárlat képeinek nagyítását Philippe Brame végezte, aki barátként és kutatóként is végigkísérte Lucien Hervé utolsó éveit. A kiállításon elmondott emlékei szerint hosszú heteket töltöttek együtt Luciennel és feleségével, Judith Hervével, hogy kiválogassák a kiállítás anyagát. A megkapott negatívokkal aztán ő dolgozott tovább. És hogy mitől különlegesek ezek a fotók? Brame magyarázata szerint: „Az első dolog, amit meglátunk Hervé negatívjain, nem a fekete-fehér szokásos homályossága, hanem az áttetszőség. A nagy üresség, ami a képkockát elfoglalja, és ami a papíron harmonikusan elhelyezett formák teljességét alkotja majd.”
Gebauer Imola, szintén Hervé művészetének kutatója és a kiállítás kurátora a következőkre irányította rá a figyelmet: „Lucien Hervé, aki elsősorban építészeti fotósként járta a világot, minden ember alkotta épített műre – legyen az szakrális vagy profán – érdeklődéssel tekintett. Az emberi teremtő szellemet kereste, mert hitt, ugyan nem Istenben, de az emberben. Hervé fotográfiája teljes személyiségét tárja fel: e szakrális terek az emberiségbe vetett hitét mélyítik el, titkaikra, az őket átjáró fényre szeme, intellektusa és szíve lencséje élességével rezonál. Ebben rejlik az ő misztériuma.”
A Pannonhalmi Apátsági Galéria tárlata 2019. november 11-ig látogatható. A belépés ingyenes.
Forrás: Pannonhalmi Főapátság
Fotó: Csoszó Gabriella
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)