Megnyílt Maria de Faykod szobrászművész fotókiállítása Pannonhalmán

Kultúra – 2017. március 11., szombat | 10:00

Várszegi Asztrik főapát nyitotta meg március 10-én a „Jézus kínszenvedésétől a feltámadásig” című fotókiállítást a Pannonhalmi Apátsági Múzeum és Galériában.

A megnyitón jelen voltak Béres Klára, a Béres Alapítvány elnöke, Herczegh Anita, Áder János köztársasági elnök felesége, a kiállítás védnöke, valamint a művész, Maria de Faykod.

A magyar származású szobrászművész legismertebb, világhírű munkája a 2008-ban Lourdes-ban felavatott, több mint száztonnányi carrarai márványból készült, tizenhét stációból álló Keresztút. Ez vált most láthatóvá Pannonhalmán a szobrászművész saját maga által, különböző megvilágításban és nézőpontból készített fotóin keresztül. 

Maria de Faykod küldetése, hogy megfejtse, mi az a halhatatlan erő, ami munkál bennünk, emberekben. Ezt a spirituális energiát faragja márványba, szobrai sokak hitét erősítették már meg, vagy adták vissza. 

A fények és a különböző szögekből készült felvételek segítségével a művész feltárja és bemutatja alkotásának összetett kifejezéstartalmát: szobrain és a szobrokról készített saját képein keresztül a láthatatlan láthatóvá válik. A képek megszólítják a nézőt, interakcióra késztetik, látni „tanítják”.

Dejcsics Konrád OSB, a Pannonhalmi Főapátság kulturális igazgatója köszöntőjében úgy fogalmazott, szokás a világot, ezt a bolygót közös házunknak nevezni; ez a közös ház most sok szegletében válságokat él át: ökológiai, társadalmi, kulturális és vallási hasadékok bizonytalanítják. „Sok kortársunkhoz hasonlóan nagyon is jól érezzük – éppen az itt lévő fiatal generáció tudja ezt tanúsítani leginkább –, hogy a kihívások átélése és elszenvedése mellett felelősen tennünk is kell ezért a világért.”

A kulturális igazgató elmondta, hogy a 2017-es pannonhalmi kulturális évad mottójának a „közös ház” gondolatot választották. Ennek jegyében történt Pannonhalmán egy strukturális változtatás: a Pannonhalmi Apátsági Múzeum tevékenysége galéria funkcióval bővült.

A főapátság hagyományos tradíció és innováció, hagyomány és megújulás hitvallása jegyében meghívja galériájába a kortárs művészeket, az új technikákkal alkotókat, az új műfaji megközelítésekkel kérdezőket, és a művészet nagyjait, hogy állítsák ki alkotásaikat, és mondják meg, miként látják ők ezt a sokszínű, veszélyeztetett, válságoktól szabdalt ámde otthonosságra vágyó világot – folytatta Dejcsics Konrád.

A Pannonhalmi Apátsági Múzeum és Galéria idei első tárlata Maria de Faykod szobrászművész Jézus kínszenvedésétől a feltámadásig című fotókiállítása. Dejcsics Kondrád ismertette, hogy a kiállítás háttértörténete, az a történet, amelyre a mostani nagyböjti idő sokszorosan felhívja a figyelmünket, új fényben láttatja közös házunk, a világ repedezettségét és hasadásait.

Jézus halálfélelme megmutatja, hogy szabad aggódnunk közös jövőnk miatt –emelte ki a bencés szerzetes. – Jézus feltámadása viszont arról tanúskodik, hogy Isten, aki megismerte félelmünket és sebzettségünket, mindezek ellenére, sőt mindezekkel együtt otthon van közös otthonunkban.

 

A Béres Alapítvány támogatásával megvalósult, Jézus kínszenvedésétől a feltámadásig című fotókiállítás április 17-ig, húsvéthétfőig tekinthető meg Pannonhalmán.

Forrás: Pannonhalmi Főapátság

Fotó: Krizsán Csaba/MTI; Horváth Tamás

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria