Maurice Timothy Reidy 2006 októberében csatlakozott a magazin munkatársaihoz, több évig online szerkesztőként dolgozott, jelenleg a magazin főszerkesztő-helyettese. Az alábbiakban részleteket közlünk írásának magyar fordításából.
Martin Scorsese útja a szentek között, amelynek során lelkesen beszél Szent Ferencről, Jeanne d’Arcról, Maximillian Kolbéról és Fekete Mózesről egy előkelő manhattani hotelben, majdnem 80 évvel ezelőtt kezdődött, amikor ministránsfiú volt a Mulberry Street-i régi Szent Patrik-székesegyházban. Ott állt egykor San Gandolfo, a szicíliai Polizzi Generosa város védőszentjének szobra. Scorsese nagyapja Polizzi Generosából származott, és a szomszédságában élő szicíliaiak minden évben utcafesztivált rendeztek a szent tiszteletére. (...)
Martin Scorsese Presents: The Saints (Martin Scorsese bemutatja… A szentek) című filmet a Fox Nation vetíti. A sorozat Jeanne d’Arc történetével kezdődik. (...)
(...) gyorsan áttértünk a kedvenc szentjéről, Szent Ferencről való beszélgetésre, aki „az anyagi világ elutasítása miatt” izgatja. „Nagyon érdekelt Szent Ferenc – mondta –, és nem a madarakkal beszélgetés szentimentális ténye miatt. De az út, amelyet végigjárt, a háborúk, a láz, apja házának kirablása, hogy kifizesse a templom rendbehozását. Az apja érthető módon megharagudott rá, ő meg csak annyit mondott: »Mindent visszaadok neked. Élni fogunk, és tudod, Isten szeretetében fogjuk kezelni az életet.« (...)” Így beszél Martin Scorsese. Szenvedélyes, a szavak és a képek csak úgy záporoznak, amíg vissza nem tér első szerelméhez: a filmekhez.
Első nagy filmje, a Mean Streets említi Szent Ferencet. A Harvey Keitel által alakított Charlie a nagy umbriai szentet idézi, miközben barátnőjével, Teresával vitatkozik. „Szent Ferenc mindent tudott” – mondja Charlie. Tudta, hogyan kell gondoskodni az emberekről, és Charlie valamilyen módon őt próbálja utánozni azzal, hogy gondoskodik Terézről és unokatestvéréről, Johnnyról. (...)
(...) a szentek nem mindig voltak… szentek. (...) egy gengszter, aki megpróbálja megtalálni az utat Isten szeretetéhez – de előbb megjárja a poklot. És így van ez a többi szenttel is, akiket Martin Scorsese bemutat. Jeanne d’Arc nagy győzelmet arat Franciaország számára, de hamarosan kellemetlenséget okoz a királynak, és bíróság elé kell állnia, az egyházi vezetők bírósága elé, akik máglyahalálra ítélik. Maximillian Kolbe annyira ragaszkodott Máriához; már fiatalon tudta, hogy mártírhalált kell majd szenvednie, ami végül egy koncentrációs táborban következik be. (...)
Scorsese útja a szentekkel a régi Szent Patrik-székesegyházban kezdődött, de a moziban folytatódott. Kiemeli a kedvenceit, a klasszikusokat – Roberto Rossellini Szent Ferenc virágai, Egy vidéki pap naplója – és néhányat, amelyekről nem is hallottam: Accattone, Europa ’51. Az Europa 51, amelyet szintén Rosselini rendezett, felteszi a kérdést: Hogy nézne ki egy modern szent? Valóban, Rosselini úgy írta le a filmet, mint a Szent Ferencről szóló klasszikus filmjének újragondolását egy nő szemszögéből, akit Ingrid Bergman alakít. „Nézze meg azt a filmet – tanácsolja Martin Scorsese. – Nézze meg.”
(...) Amit Scorsese keres egy filmben, az a konfliktus érzete. A szentek történetei pedig bőségesen kínálnak drámát. „A szentek kultusza – mondta a Fox Nationnek adott interjújában – azzal kezdődött, hogy az emberek egyszerűen csak történeteket meséltek olyan férfiakról és nőkről, akik rendkívüli dolgokat tettek…
rendkívüli emberek, akik szembeszálltak az igazságtalansággal és a kegyetlenséggel, és kockáztatták az életüket, hogy segítsenek másokon.”
Scorsese új sorozatának minden egyes epizódja „baráti beszélgetéssel” zárul, Mary Karr memoáríró, Paul Elie író és James Martin SJ részvételével.
Mit mondhat nekünk most egy olyan szent, mint Jeanne d’Arc, aki hangokat hallott, és zászlóaljakat vezetett a csatába? Mit kezdjünk az olyan szentek bűneivel, mint Kolbe, aki egy antiszemita világban élt? – a beszélgetés résztvevői barátságosan csaponganak e kérdések körül, az ólomüveg díszlet fényében fürödve.
„A jezsuitáknak van egy mondásuk, miszerint mindannyian szeretett bűnösök vagyunk, és a szentek is azok voltak – mondja James Martin jezsuita szerzetes, elgondolkodva a Jeanne d’Arcról szóló epizódon. – Ők nem voltak isteniek. Nehéz dolgokat tettek. Emberi lények voltak, akik időről időre vétkeztek.” (...)
Egy utolsó kérdés Scorsese-hoz: „Ha bárkit szentté avathatna, ki lenne az?” „Anyám elég jó asszony volt” – mondja, miután eltöpreng egy pillanatra. Az 1997-ben elhunyt Catherine Scorsese a fia több filmjében is szerepelt. „Volt benne egyfajta nagylelkűség és tolerancia” – folytatja a rendező. (...)
Maurice Timothy Reidy írásának magyar fordítása teljes terjedelmében ITT olvasható.
Fordította és szerkesztette: Bodó Márta
Forrás és fotó: romkat.ro
Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria