Új művészeti alkotásokkal gazdagodott a jeruzsálemi Via dolorosa

Kitekintő – 2019. október 9., szerda | 9:55

Október 6-án, a jeruzsálemi Szent Üdvözítő ferences templomban bemutatott szentmise után leplezték le azt a 14 bronz domborművet, amelyek Jézus kínszenvedését ábrázolják. Alessandro Mutto olasz szobrászművész alkotásait a szertartást követően az óváros központjától induló, szűk utcák között kanyargó Fájdalmak útja, a Via dolorosa stációinál helyezték el.

A Jézus kínszenvedését ábrázoló bronzalkotások ötlete 2003-ban született, amikor a veronai BMN Arte művészeti öntöde egy bronzkaput készített a Szentföldi Ferences Kusztódia részére. A kapu Jézus születésének bibliai jeleneteit ábrázolja, és azt a bejáratot díszíti, amely a Szent Katalin-bazilikából a Születés-bazilikába vezet. A veronai öntöde által idén kivitelezett domborműveket Ferenc pápa szeptember 21-én áldotta meg a Vatikánban.

Roberto Brizzi vállalkozó, a BMN Arte tulajdonosa elmondta: „Minden évben zarándokok milliói haladnak végig Jeruzsálemben a Via dolorosán. Az állomások egyetlen jelképe egy korong, amelyen római számok jelölik az egyes stációkat. Amikor a betlehemi Szent Katalin-templom számára elkészítettük a Krisztus genealógiáját (nemzetségtábláját) szuggesztív jelképekkel ábrázoló bronzkaput, akkor felötlött bennem, hogy a világ minden részéről érkező zarándokoknak hiányzik egy megfelelő kép ahhoz, hogy elmélkedhessenek Krisztus kínszenvedésének eseményeiről. Arra törekedtünk, hogy a domborművekkel felidézzük a keresztút történéseit. A viaszöntés módszerének köszönhetően – amely lehetővé teszi a hűséges reprodukciót a legkisebb részletekig –, majd a végső, aprólékos kézzel történő kidolgozás révén sikerült elkészíteni a képeket, amelyek most már elkísérhetik a Jeruzsálembe érkező zarándokokat.”

Az 50 × 60 centiméter nagyságú 14 bronz öntvény közül az első kilencet a Via dolorosán, a stációkat jelző korongok mellé, a többi öt alkotást a Szent Sírhoz közel, a Szentföldi Ferences Kusztódia kápolnájában helyezték el.

Alessandro Mutto szobrász, aki a domborművek megalkotása előtt mélyreható történelmi kutatásokat végzett, a következőket nyilatkozta: „Úgy éreztem, hogy egy virtuális utazás része vagyok, amely elvezetett engem Krisztus korába. Szenvedélyesen törekedtem arra, hogy a lehető leghűbben ábrázoljam a keresztút állomásait.”

Forrás: Vatikáni Rádió

Fotó: Nadim Asfour/Custodia Terrae Sanctae

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria