Élet, értelem, egység, kapcsolat, út, szimbólum, misztérium – Elhunyt a Kett-módszer atyja

Nézőpont – 2023. március 22., szerda | 12:42

Franz Kett német pedagógus, hitoktató – a Kett-módszer atyja – hosszan tartó betegség után, keresztény reménységgel a szívében március 15-én, 89 éves korában gröbenzelli otthonában elhunyt. Az alábbiakban a Pécsi Egyházmegye Hitoktatási Irodája búcsúzik a saját élményekre épülő, a hitoktatásban is alkalmazott rendkívül népszerű módszertan alkotójától.

A Pécsi Egyházmegye harminc hitoktatója vett részt március 14-én a Magtár Látogatóközpontban megtartott Franz Kett-féle pedagógia módszertani továbbképzésen Sipos Edit, a Franz Kett Pedagógia Műhely hazai vezetőjének irányítása mellett. A továbbképzésen még nem sejthettük, hogy a hitoktatásban is méltán népszerű, úgynevezett padlóképes foglalkozásokkal azonosított módszer nemzetközileg elismert kidolgozójának földi életpályája hamarosan véget ér.

„Minden mesét el lehet »padlóképezni«?” – kérdezte egy résztvevő.

„Nem tudom. Inkább nem… Padlóképezni még csak-csak, de Kett-foglalkozást nem tudunk minden foglalkozáshoz tervezni. Attól függ, hogy megtalálom-e azt a kulcsmondatot, amire rá tudom fűzni a foglalkozást. Olyat, ami maradéktalanul illeszkedik a meséhez és a Franz Kett pedagógia alapelveihez is. Ha mese olvasása közben felmerülnek bennem azok az alapelvek, amiért mi dolgozunk, akkor lehet belőle jó foglalkozás. Élet, értelem, egység, kapcsolat, út, szimbólum, misztérium… És lehet belőle nagyon jó foglalkozás, ha adunk időt a mesének, többször elolvassuk, felolvassuk. Ugyanez a módja annak is, hogy elengedjük és nem csikarunk ki hozzá egy padlóképet…”

A fenti beszélgetést a padlóképes pedagógiai módszerhez kapcsolódóan tette közzé a Franz Kett Pedagógiai Műhely közösségi oldala.

Franz Kett pedagógiája kapcsolatpedagógia, melyben egyes mesék egészen különleges titkokat árulnak el az emberi kapcsolatokról. Misztériumpedagógia, amely tiszteli a titok felfedezésének útját, időt ad a felfedezésre. Szimbólumpedagógia, amely először látni tanít, hogy aztán többet lássunk, mint amit a szemünk előtt van.

Franz Kett pedagógiai szemlélete útpedagógia, a foglalkozásban és a mesében utakat járunk az értelem és az érzelmek világában. A mesékben nem recepteket olvasnunk, hanem életstratégiákat tanulhatunk meg.

Franz Kett 1933-ban született Münchenben. Filozófiát és teológiát tanult, majd tanárként dolgozott. A München-Freisingi Egyházmegye Oktatási Hivatalának vezetőjeként dolgozott, amikor Esther Kaufmann nővérrel együtt elkezdte felépíteni sajátos módszertanát. Együtt alapították meg a Religionspädagogische Praxis (Valláspediagógiai Gyakorlat) című folyóiratot, amely 2009-ig az értelemorientált-egységes pedagógia szaklapja volt. 2010-ben Franz Kett önálló kiadót alapított, és pedagógiai írásait évkönyvekben jelentette meg. 2010-ben megalakult az Institut für Franz Kett Pädagogik, amelynek célja a Kett által megalkotott pedagógiai szemlélet kutatása, hiteles megőrzése, továbbgondolása és népszerűsítése.

Aktív részt vett az intézet munkájában, figyelemmel kísérte a közeli és távoli munkatársainak tevékenységét. Franz Kett több alkalommal tartott képzést Magyarországon is. Életének és életművének is lehetne a mottója egy jókívánság, amivel gyakran búcsúzott a leveleiben: „Örömöt, erőt és bátorságot kívánok az életedhez!”

Forrás és fotó: Pécsi Egyházmegye

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria