Szakértelem és szakérzelem – Országos konferenciát tartott az Öveges József Tanáregylet

Hazai – 2025. április 15., kedd | 17:40

Az Öveges József Tanáregylet április 11-én, pénteken Színesen a szürkeállományról címmel országos magyar nyelvű konferenciát tartott Budapesten, a Katolikus Pedagógiai Intézetben. A konferencia fővédnöke ifj. Szántay Csaba professzor, az MTA doktora, a Richter Gedeon Nyrt. tudományos főtanácsadója volt.

A konferencia elején a helyszínt adó Katolikus Pedagógiai Intézet nevében Szenthe-Tormássi Anna igazgatóhelyettes üdvözölte a megjelenteket.

Ezután Leibinger Jánosné, az Öveges József Tanáregylet elnöke köszöntötte a résztvevőket. Elmondta, ezzel a rendezvénnyel tisztelegnek névadójuk előtt is, születésének közelgő idei 130. évfordulója alkalmából. Öveges professzor szellemiségét, pedagógiai hitvallását egy sokak által ismert imájával idézte fel:

Segíts, Jézus, hogy megnevelhessük a farizeusokat, fölöslegessé tehessük a hóhérokat, és jó szándékukat valóra válthassák a Pilátusok!”

A nyitó eladást ifj. Szántay Csaba professzor tartotta A ma diákja a jövő kutatója címmel. Kifejtette, hogy bár a tehetség és a szakmai tudás alapvetően fontos, de ahhoz,

hogy valaki kutatóvá válhasson, más tulajdonságokra és képességekre is szüksége van, mint az elkötelezettség, a kitartás, az alázat és az önbizalom, a kudarctűrő és együttműködő képesség.

A szakértelemnek egyensúlyban kell lennie a „szakérzelemmel”, a brainstorming mellett fontos a „heartstorming” is. Hangsúlyozta, hogy a Richter Gedeon Nyrt. nagy gondot fordít a természettudományos nevelés segítésére, részletesen ismertette ennek egyik, Te és a természettudományok (TETT) című programját.

Szekér Borbála, az egyesület elnökhelyettese A 130 éve született Öveges József professzor üzenete című előadásában történelmi és pedagógiatörténeti folyamatban helyezte el és idézte fel Öveges professzor személyét.

A konferencia második részében a természettudományos nevelésben sikeresen alkalmazott, adaptálható jó gyakorlatokat mutatták be a kollégák, párhuzamosan két szekcióban.

A Játékos tanulás szekcióban Nagy István, a szekszárdi I. Béla Gimnázium tanára interaktívan mutatta be, hogy a kémiát kvízgép segítségével hogyan tudja hatékonyan tanítani. Tapasztalata szerint

a diákok a játék hevében spontán ismereteket szereznek, a játék dinamikája, a teljesítés öröme pedig fokozza a tanulási készséget.

A bemutatóban két diák is segédkezett.

Lehet-e játékossá tenni az értékelést? Erre a kérdésre adott választ a Szentendrei Református Gimnázium tanára, Szakács Erzsébet kémia tantárgygondozó és szaktanácsadó.

Mekkora és milyen szerepe lehet a digitalizációnak a fizikaórán? Vajon a hatékonyság szempontjából hogyan értékelhető a digitalizáció? Ezzel kapcsolatban mutatta be eddigi tapasztalatait Szabó Róbert doktorandusz, a Kiskőrösi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium tanára.

Öveges professzor munkásságát élvezetes „Fele sem igaz” vetélkedőben dolgozta fel Sinkó Andrea Judit és Kovacsics Rita Bernadett, akik a Szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium tanárai. Ezt a szekciót az általuk készített poszter bemutatója zárta: Vas megye tudósait és Öveges professzor kísérleteit posztereken mutatták be, további tartalmakkal kiegészítve, amiket a rajtuk lévő QR-kódokkal lehetett elérni.

A másik szekció a speciális módszereket összegezte.

Saly Erika, az Eszterlánc Montessori Általános Iskola tanítója és Victor András PhD nyugdíjas főiskolai tanár, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület képviseletében beszámoltak az érdekes kérdések köré szervezett tanulás-tanítás eredményeiről, pozitív tapasztalatairól.

Az emelt szintű biológiaérettségin biotechnológia témakörben olyan új területek jelentek meg, mint a génszerkesztés, az igazságügyi orvostani és diagnosztikai vizsgálatok. Az ezekre való felkészítéshez nyújtott kiválóan hasznosítható gyakorlati segítséget Melegáné Somogyi Tímea, a Boldog Brenner János Általános Iskola és Gimnázium tanára.

Szalay Luca, az Eötvös Loránd Tudományegyetem adjunktusa a kutatásalapú kémiatanítás terén szerzett egy évtizedes tapasztalatairól számolt be.

Dobóné Tarai Éva PhD, a Berzsenyi Dániel Gimnázium tanára egy olyan kémiai önképzőkört mutatott be, amely a STEAM betűszóval jelölt oktatási modellre épül. Ez a modell a klasszikus reál tantárgyakat a művészetekkel együtt oktatja egy olyan integrált tanterv alapján, amely mindegyik részterület céljait és eszközeit ötvözi.

Leitner Lászlóné, a Szent Imre Katolikus Gimnázium, Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, Kollégium, Óvoda és Alapfokú Művészeti Iskola tanára Nyíregyházáról érkezett. Arról beszélt, hogy

a csoportban végzett kísérletező munka nyitottabbá teszi a diákokat,

fogékonyabbak lesznek a természetben fellépő fizikai problémahelyzetekkel szemben, hiszen a saját tapasztalatukra hivatkozva építik fel a tananyagot.

Forrás és fotó: Öveges József Tanáregylet

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria