XIV. Leó pápa az 500 éve született Palestrina örökségéről: A polifon zene egység a sokféleségben

XIV. Leó pápa – 2025. június 24., kedd | 12:26

A Domenico Bartolucci Alapítvány (Fondazione Domenico Bartolucci) június 18-án ünnepséget szervezett az ötszáz éve született Palestrina olasz zeneszerző emlékére. Az Apostoli Palota Királyi termében tartott esten XIV. Leó pápa is részt vett. Az alapítvány kórusa Palestrina Missa Papae Marcelli művét énekelte, ami után Leó pápa megjegyezte, „most a legjobb lenne hallgatni, és nem beszélni”.

Leó pápa az ünnepségen üdvözölte az őt köszöntő Dominique Mamberti bíborost és Raffaella Petrini nővért, a Vatikánvárosi Állam Kormányzóság elnökét. Kifejezésre juttatta, hogy örömmel vesz részt a megemlékezésen, amelyen szavakkal és zenével ünnepelik Palestrinát.

Az ünnepségen bemutatták a Vatikáni Posta által a zeneszerző születésének ötszázadik évfordulójára megjelentetett új vatikáni bélyegeket.

Kompozíciói szorosan egyesítik a zenét és a liturgiát

Giovanni Pierluigi da Palestrina az egyháztörténelem azon zeneszerzőinek egyike, akik a leginkább hozzájárultak az egyházi zene népszerűsítéséhez az ellenreformáció kényes és izgalmas időszakában „Isten dicsőségére és a hívek megszentelésére és épülésére” – idézett a Szentatya Szent X. Piusz pápa 1903-ban közzétett motu propriójából. A mester ünnepélyes és szigorú, a gregorián által inspirált kompozíciói szorosan egyesítik a zenét és a liturgiát, ahogy a II. Vatikáni Zsinat Sacrosanctum Concilium kezdetű konstitúciója tanítja: „Ezért a szent zene annál szentebb lesz, minél szorosabban kapcsolódik a liturgikus cselekményekhez: bensőségesebben fejezi ki az imádságot, növeli a lelkek egységét, gazdagítja és ünnepélyesebbé teszi a szent szertartásokat” (SC 112).

A polifon zene az imádság és a keresztény élet számára is jelentőséggel bír

Maga a polifónia ráadásul olyan zenei forma – folytatta Leó pápa – amely az imádság és a keresztény élet számára is jelentőséggel bír. Mindenekelőtt ugyanis a szent szöveg inspirálja, amelyet „illő dallammal kíván felöltöztetni”, hogy jobban eljusson „a hívek értelméhez”. Ráadásul ezt a célt úgy éri el, hogy a szavakat több hangra bízza, amelyek mindegyike a maga eredeti módján, változatos és egymást kiegészítő dallam- és harmóniamozgásokkal ismétli azokat. Végül mindent harmonizál, köszönhetően annak az ügyességnek, amellyel a zeneszerző a dallamokat egymásba szövi, egymás visszhangjává teszi, néha disszonanciákat is létrehozva, amelyek aztán új akkordokban találnak feloldást. A sokféleség e dinamikus egységének – amely a Szentlélek vezetése alatti járt közös hitbeli utunk metaforája – az a hatása, hogy a hallgatót hozzásegíti ahhoz, hogy egyre mélyebben belemerüljön a szavak által kifejezett misztériumba.

Palestrina hatalmas művészeti és lelkiségi örökséget hagyott ránk

Éppen e formai és tartalmi gazdagság miatt a polifonikus hagyomány, amellett, hogy hatalmas művészeti és lelkiségi örökséget hagyott ránk, a zene területén ma is olyan hivatkozási pont, amelyre – bár megfelelő kiigazításokkal – a szent és liturgikus zeneszerzésben is érdemes odafigyelni, hogy az éneken keresztül „a hívek teljes mértékben, tudatosan és aktívan részt vehessenek a liturgiában” (SC 14). Mindezekre kiváltképpen is példa a Missa Papae Marcelli, a Marcellus pápa miséje, valamint a felejthetetlen Domenico Bartolucci bíboros, zeneszerző – aki közel ötven éven át a pápai Sixtus-kápolna kórusának igazgatója volt – által ránk hagyott értékes kompozíciós repertoár.

Ezért XIV. Leó köszönetet mondott mindazoknak, akik lehetővé tették ezt a találkozót: a Bartolucci-alapítványnak, a felszólalóknak, a kórusnak és mindenkinek. A Szentatya imáiban megemlékezik róluk. Szent Ágoston a húsvéti Alleluja énekléséről szólva tanította: „Énekeljük hát most, testvéreim! Ahogy az útonjárók szoktak énekelni, énekeljetek, de haladjatok! Haladjatok előre, haladjatok előre a jóságban. Énekeljetek, és járjatok! Ne térjetek le az útról, ne forduljatok vissza, ne álljatok meg!” (Sermo 256,3). Tegyük magunkévá az ő felhívását, különösen a jubileum szentév idején – kérte Leó pápa, majd apostoli áldását adta a jelenlévőkre.

Palestrina többek között 104 misét komponált

Palestrina nagyon termékeny zeneszerző volt. Több száz művet hagyott ránk, többek között 104 misét, több mint 300 motettát, 68 offertóriumot, 72 himnuszt, 140 madrigált, 4 vagy 5 siralmi éneket, 35 magnificatot és számos más művet. Miséi Itáliában az első nemzeti jelegű vallási zeneművek voltak. Közülük a leghíresebb a patrónusának, II. Marcell pápának ajánlott Missa Papae Marcelli.

Palestrina művészi teljesítményének és a pápák által elismert szolgálatának is köszönhetően már életében is rendkívül népszerű volt, és halála után elismertsége még tovább növekedett. Tevékenysége az ellenreformáció idejére esett, amikor a Tridenti Zsinaton a többszólamúság egyházi zenében való teljes tiltásáról tárgyaltak. Palestrina viszont kiállt a többszólamú zene mellett, mondván, hogy az is éppúgy kifejezhet vallásos üzenetet, mint a hagyományos egyházi zene. A zsinat megenyhült, így Palestrinát a polifon egyházi zene „megmentőjének” is tartják.

Forrás: Vatikáni Rádió

Fotó: Vatican News; Wikipedia

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria