Apor-főiskola: Rendkívül tudatosak a mai iskolások és óvodások a környezetvédelem terén

Hazai – 2022. július 13., szerda | 18:16

Összesen 253 alkotás érkezett be 16 megyéből és Budapestről – továbbá Szerbiából és Szlovákiából – az Apor Vilmos Katolikus Főiskola Hogy érzi magát a Föld? címmel meghirdetett országos kreatív alkotói pályázatára, amelyet a Föld napja alkalmából hirdetett meg az intézmény matematikai, természettudományi és informatikai tanszéke. Az eredményhirdetés szeptemberben várható.

A váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola a pedagógusképzés során is kiemelten fontos témaként kezeli a fenntarthatóság kérdését, valamint a környezet- és teremtésvédelmet, ezért az intézmény a Föld napjához kapcsolódóan nyílt, díjmentes alkotói pályázatot hirdetett az óvodás korosztálytól a felsőoktatásban tanuló diákokig a következő témákban: „Lakóhelyünk, a Föld”; „A Föld – élet”; „Milyennek szeretnéd látni a Földet 50 év múlva?”

Az országos pályázatra öt korcsoportban – óvodás, alsó és felső tagozatos általános iskolás, középiskolás, valamint felsőoktatásban tanulók – jelentkezhettek június 15-ig.

Végül összesen 253 alkotás érkezett be 16 megyéből (Bács-Kiskun, Baranya, Békés, Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád-Csanád, Fejér, Győr-Moson-Sopron, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád, Pest, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Veszprém és Zala) és Budapestről; sőt a határon túlról, Szerbiából és Szlovákiából is érkeztek pályaművek.

9 óvoda, 14 általános iskola, egy középiskola és három szociális gyermekfoglalkoztató intézmény több osztályából küldtek be változatos műveket, sőt még néhány főiskolás korú fiatal is rászánta az idejét.

A pályamunkák elkészítése során szabadon választható eszközökkel dolgozhattak a diákok, a főiskola kérése csupán az volt, hogy az alkotók törekedjenek a környezettudatosságra, a természetes anyagok alkalmazására. Többen készítettek párperces kisfilmet, amelyben felvázoltak egy számukra fontos problémát és tanácsot adtak, milyen gyakorlati lépésekkel lehet jobban odafigyelni környezetünk védelmére. Változatos módon valósították meg ezeket a felvételeket: az egyikben legóalkatrészeket és figurákat használtak fel a történet elmeséléséhez; egy másikban a Hide the Pain Haroldként elhíresült Arató András szerepelt űrhajósként a Föld kizsigereléséért aggódó kisfilmben, amelyben elutazott volna a másik Földre – a film csattanója, hogy sajnos nincs másik Földünk.

Akadt, aki egy rossz álom képét használta fel „ébresztő történésként”, de volt, aki kreatívan és az egyszerűség híveként egy Földként kifestett kerámiatálat és papírrajzokat használt fel a környezettudatosság szemléltetéséhez.

Számos iskolás rajz vagy festmény formájában mutatta be a Földet, de több installáció érkezett be ötletesen átalakított hungarocell, tojástartó, WC-papír guriga, karton, krepp-papír, vattakorong, műanyag palack vagy éppen virágszirmok alkalmazásával is. Olyan pályázó is akadt, aki inkább verset írt a Föld helyzetéről. Nemcsak az alkotások kivitelezése, de a témái is széleskörűek voltak: a túlzott, pazarló vízfogyasztástól és műanyaghasználattól a méheken és élővilágon át a klíma- és időjárásváltozásig.

Öröm volt látni a sok kreatív és ötletes pályázatot; az óvodások, tanulók különböző szemszögből és más-más felhasznált anyaggal jelenítették meg, mit tudnak tenni – és mire biztatnának másokat is – Földünk és környezetünk védelme, valamint a fenntartható és fenntartandó fejlődés érdekében. A pályamunkák alapján egyértelműen látszik, hogy már az egészen kicsik is rendkívüli módon tisztában vannak a Földünket érintő kihívásokkal – emelte ki Gloviczki Zoltán, a főiskola rektora.

A zsűri az értékelés során figyelembe veszi, hogy az adott pályázó mennyire tartotta a téma kereteit, illetve hogy környezetbarát technikával valósította-e meg a pályamunka kivitelezését. Korcsoportonként az első három helyezettet díjazzák, az eredményeket szeptemberben hirdetik ki. A helyezést elért pályázók alkotásaiból, valamint további kiválasztott művekből az Apor Vilmos Katolikus Főiskola kiállítást rendez.

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola a Váci Egyházmegye fenntartásában álló, pedagógus- és szociálpedagógus-képzéssel, valamint a hitéletben segítőként dolgozók (kántorok, katekéták, lelkipásztori munkatársak) képzésével foglalkozó felsőoktatási intézmény. A Zsámbékon 1929-ben alapított tanítóképző szellemi és jogutódja.

Alap- és mesterképzésein államilag elismert BA és MA diplomát ad, de számos szakirányú továbbképzéssel is segíti a már diplomával rendelkezőket. Székhelye Vác festői szépségű egyházi központjában, a székesegyház szomszédságában álló történelmi épület, emellett Budapesten egy modern, 21. századi igényességű campusszal is rendelkezik.

A főiskola szakmai tevékenysége tudományos ismeretekre és nemzetközi kapcsolatokra épülő oktatási gyakorlat alapján, katolikus szellemben – így más vallású, gondolkodású jelentkezők felé is teljesen nyitottan – zajlik, különös hangsúllyal az atipikusan fejlődő gyermekekre fókuszáló és alternatív pedagógiai módszerekre.

Forrás és fotó: Apor Vilmos Katolikus Főiskola

Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria