KÉPGALÉRIA – klikk a képre!
Köszöntőjében az imádságos est fő szervezője, Komáromi Mária, a ferences rend világi tagja emlékeztetett rá: korunkat Szent II. János Pál pápa a halál kultúrájának nevezte. Mi azonban most azért gyűltünk össze, hogy az életért imádkozzunk, szavakkal és énekkel, hálát adjunk azokért, akik már megszülettek, és azokért is, akik csak a jövőben fognak megszületni.
Schaffler Orsolya, a Creighton- és FEMM Health cikluskövetési módszerek oktatója arról tartott előadást, hogyan jelenik meg az életvédelem a meddőségi kezelésekben. Szavaiból kiderült, hogy Magyarországon és Európában a párok nagyjából húsz százalékát érinti a gyermektelenség. Az előadó nem szereti a meddőség szót, ami az orvosok definíciója szerint azt jelenti: ha a házaspár a gyermekáldás reményében él házaséletet, és ez egy éven belül nem következik be. Ilyenkor a párokat elkezdik vizsgálni, rájuk sütik, hogy meddők, és rövid időn belül a mesterséges útra terelik őket. Itt lép be az életvédelem.
Köztudott, hogy az Egyház nem támogatja a mesterséges megtermékenyítést, két ok miatt: az egyik, hogy Isten az élet és halál ura, a fogantatástól kezdve az élet utolsó pillanatáig – a mesterséges megtermékenyítéssel az ember át akarja venni az irányítást Istentől; a másik ok pedig az: ahhoz, hogy sikeres legyen egy mesterséges módszer, gyakran több embriót hoznak létre a testen kívül. Különböző paraméterek alapján kiválasztanak néhány embriót, amit beültetnek, a többi embrió sorsa viszont kétséges.
Az előadó kifejtette: a hazánkban ma ismert meddőségi kezelésektől jelentősen eltér a NaPro Technológia által biztosított gyógyítás. Az első és legfontosabb különbség, hogy az NPT ténylegesen gyógyít, ugyanis a meddőség okát igyekszik feltárni és kezelni, állapottól függően gyógyszerekkel vagy műtéttel. Nem „megkerüli” a problémát, és nem törekszik arra, hogy a hibásan működő funkciót mesterségesen helyettesítse technikai eszközökkel.
A másik különbség lényege: a legtöbb meddőségi kezelés azt feltételezi, hogy egy nőnek huszonnyolc napos a ciklusa, és a peteérés (ovuláció) a tizennegyedik nap környékén következik be. Ezzel szemben az igazság az, hogy sok nőnek ettől eltérő a ciklusa, amelynek hossza huszonegytől akár kilencven napig terjedhet. Ráadásul még egy huszonnyolc napos ciklus esetén sem biztos, hogy a peteérés a tizennegyedik napon következik be.
A kezelésben, illetve a panaszok okainak feltárásában első lépésként elkészítendő táblázat tehát segít megismerni a nő egyéni ciklusát. Az orvos ezután annak eseményeihez igazodva tudja megkezdeni a gyógyszeres kezelést, vagy amennyiben szükséges, műtétet javasol. A NaPro Technológia tehát nemcsak hormonális problémák esetén nyújt segítséget, hanem akkor is, ha anatómiai eltérések állnak fenn. A NaPro Technológiát alkalmazó sebészek sikeresen műtik az elzáródott petevezetékeket, az endometriózist, az összenövéseket és más rendellenességeket.
Ha valaki az ezzel összefüggő Creighton-módszert választja, általában hat hónap alatt kiderül a meddőség oka. Ha a következő tizenkét ciklus megfelelő, akkor 98 százalékban megfoganhat a gyermek. A lombikeljárással összevetve ugyanazt az eredményt lehet elérni. A meddőség oka nagyjából fele-fele arányban oszlik meg a férfiak és a nők között. Ha az ok a férfimeddőség, abban az esetben is számos párnak sikerülhet a természetes megtermékenyülés a NaPro Technológiával – mondta Schaffler Orsolya.
Az imaesten tanúságot tett a Záhonyi házaspár – Kata és Lajos –, akiknek a NaPro Technológia segítségével született meg a gyermekük. Szavaikból kiderült: 2006-ban kötöttek házasságot. Az évek múltán egyre súlyosabban merült fel bennük a kérdés, hogy bár nagyon szeretnének gyermeket, vajon a Jóisten miért nem adja meg nekik. Az orvosok a „nehezített megtermékenyülés” esetét állapították meg, a vizsgálatok vége mindig az volt, hogy a mesterséges megtermékenyítést javasolták.
Miután tudomást szereztek arról, hogy létezik a NaPro Technológia, felvették a kapcsolatot Schaffler Orsolyával, és Kata megtanulta a Creighton-módszert. Fontos, hogy a NaPro-módszer alkalmazása során nemcsak a testi, de a lelki oldalra is nagy hangsúlyt fektetnek. A sok éve gyermektelenséggel küzdő házaspárok helyzete igen nehéz, ezért fontos, hogy lelki segítséget is kapjanak.
Mivel nem jött a baba, úgy döntöttek, hogy örökbe fogadnak egy gyermeket. 2014 karácsonyán meg is kapták az erről szóló iratokat. 2015. január 5-én Kata felhívta Lajost, és bejelentette, hogy gyermeket vár. Alig akarták elhinni, hogy megtörténik velük ez a csoda. Már a házasságuk elején beszéltek arról, hogy gyermeküket Simonnak fogják hívni. Január 5. pedig pont Simon napja. Neve azt jelenti, hogy „Isten meghallgatott”. „Az ő megszületésével nemcsak egy gyermeket kaptunk, hanem egy feladatot is arra, hogy minderről tanúságot tegyünk” – vallják mindketten.
Az ifjú házaspár tanúságtételét szentségimádás követte, Puskás Antal pálos atya vezetésével a hívők az Oltáriszentségben jelenlévő Krisztushoz imádkoztak a megfogant életért és szüleikért, a mesterséges megtermékenyítésben résztvevő szülőkért, azért, hogy a tudomány az Isten szándéka szerint szolgálja az életet, kérve egyúttal Szűz Mária közbenjárását is.
A szentségimádást követően Puskás Antal mutatott be szentmisét. A szertartás kezdetén kiemelte: Gyümölcsoltó Boldogasszony ünnepe egészen különleges ráérzése a magyar embernek, aki össze tudta egyeztetni ezt a két csodálatos titkot, az egyik a fáknak az oltása, ahogy nemes vesszővel beoltják a vad alanyt, hogy jó gyümölcsöt teremjen; a másik, hogy fölfedezte ebben azt a világtörténelmi eseményt, hogy Isten a saját istenségét beoltotta az emberségünkbe, amikor Jézus Krisztus megfogant és emberré lett. Ezt a misztériumot ünnepeljük ma.
Az evangélium Lukács evangéliumának az a verse volt, amelyben Gábriel arkangyal hírül hozza Urunk születésének hírét Máriának (1,2–38). Antal atya kifejtette: Mária nem készült, nem készülhetett fel erre az egészen egyedülálló kegyelemre, de a lelke készen volt erre. II. Szent János Pál pápa mondta, hogy Mária már a szívébe fogadta Isten igéjét, még az angyal megjelenése előtt. Mária egész élete igen volt Isten szavára. A saját életünkben is, ha közel engedjük magunkhoz Istent, igent mondunk az akaratára, akkor nyitottá válunk a saját és a másik ember méltóságára is, és igent mondunk az életre. A pálos szerzetes hozzátette: minden pap az életvédelem egyik arca. Első feladata, hogy védje az életet, hogy mindazoknak, akikhez küldik, bőségben legyen az életük, ahogy azt az evangéliumban olvashatjuk.
A szentbeszéd után ünnepélyes fogadalom következett: többen vállalták, hogy lelkileg adoptálnak egy még meg nem született gyermeket, akinek nevét csak Isten ismeri, és akinek élete az abortusz lehetősége miatt veszélyben van. Kilenc hónapon át mindennap imádkoznak élete megmentéséért, valamint azért, hogy születése után törvényes és tisztességes életet élhessen.
A lelki adoptálásról bővebb információ megtudható: György-Deák Anna országos animátortól – azaz lelkesítőtől: ima@lelkiadoptalas.hu; +3630 3587 563; illetve Puskás Antal pálos atyától: antal.puskas@gmail.com; +3620 8233 836.
Az imaesten evangelizáló zenei szolgálatot végzett a budapesti felsőkrisztinavárosi fiatalok gitáros csoportja.
Fotó: Lambert Attila
Bodnár Dániel/Magyar Kurír
Kapcsolódó fotógaléria