Erdő Péter vízkeresztkor Rómában: Isten pásztori szeretettel irányítja az emberiséget

Külhoni – 2023. január 6., péntek | 17:01

Vízkereszt ünnepén a római Szent István Házban mutatott be szentmisét Erdő Péter bíboros, prímás. Hálát adott 23 évvel ezelőtti püspökké szenteléséért, valamint az ünnep és az új év alkalmából megáldotta az Örök Város magyar zarándokházát.

A szentmisén koncelebrált Szentmártoni Mihály SJ pszichológus, a Pápai Gergely Egyetem professzora, a Szenttéavatási Ügyek Dikasztériuma teológusa; Németh Norbert, a Pápai Magyar Intézet (PMI) rektora, az Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) római ügyvivője (ágense); Vörös Péter, a Kaposvári Egyházmegye papja; Varga Norbert prímási irodaigazgató; velük együtt ünnepeltek a ház munkatársai és az Isteni Megváltóról Nevezett Nővérek tagjai.

Az ünnepi szentmise elején a bíboros megáldotta a vizet, majd meghintette vele az egybegyűlteket. Az olvasmányt Izajás könyvéből (Iz 60,1–6), a szentleckét Szent Pál apostolnak az efezusiakhoz írt leveléből (Ef 3,2–3a.5-6) olvasták fel.

Erdő Péter bíboros prédikációját az alábbiakban olvashatják.

Hol van a zsidók újszülött királya? – ezekkel a szavakkal keresik a napkeleti bölcsek Heródes udvarában az újszülött Jézust. A zsidók királya – ez lesz felírva majd a keresztfára is.

A názáreti Jézus, a zsidók királya. De miféle király volt Jézus?

Sohasem vette át az uralmat abban az értelemben, ami miatt Heródes féltékeny volt, és hogy megakadályozhatta volna azt, hogy később elfogják és kivégezzék. A mai evangéliumi szakasz (Mt 2,1–12) válaszol nekünk.

Amikor az írástudók tanulmányozzák a Biblia könyveit, azt találják benne, hogy „Betlehemből fog származni a fejedelem, aki pásztora lesz népének, Izraelnek”. Izrael pásztora azonban maga az Úr – a Zsoltárok könyve tele van ennek megvallásával.

Újra és újra előkerül, hogy

a Mindenható pásztorként gondoskodik népéről: tudja, hová tereli őket, mert célja van velük.

Minden pusztulás és katasztrófa után lehetővé teszi az újjászületést, miközben nem hagyja, hogy a  kitűzött célt az emberek elveszítsék. Ilyen értelemben pásztora az Úr Izraelnek, az emberiségnek pedig Jézus.

Isten – aki pásztorként gondoskodik rólunk – Jézus személyében, egy gyönge gyermek formájában közénk lép.

Olyan gyermekként érkezik, akit nem tartanak jelentősnek, akit keresgélni kell, vajon melyik lehet a sok közül. De aki mégis ellen tud állni a király pusztító indulatának, hiszen az utolsó pillanatban a Szent Család Egyiptomba menekül. A bölcsek is intést kapnak álmukban, hogy más úton térjenek vissza hazájukba. Isten gondoskodik róluk.

Jézus az ő látszólagos gyöngeségben máris pásztorként vezeti a választott népet és az emberiséget.

Miért jönnek a bölcsek messzi földről hódolni neki? Egy kis nép szülöttéhez, amely nem is volt független, miért indulnak el a távolból? Korábban Heródeshez sem látogattak el, pedig ő nagy fejedelem volt. Nyilván azért keltek útra, mert megláttak valamit a csillagokban. Talán éppen a Jupiter és a Szaturnusz együttállását... – mindenesetre egy olyan jelet, amelyből tudták: a világmindenség Ura hamarosan találkozik a zsidó nép csillagával.

Elindulnak hát és hódolni akarnak neki. Rájönnek, hogy többről van szó, mint egy nép ígéretes uralkodójáról. Az emberiségnek, a világmindenségnek a sorsával fog történni valami.

A bölcsek, akiket később neveznek csak el királyoknak az egyházi hagyományban, a népeket jelképezik. A népeket, akiknek egyesével is megvan a meghívásuk, hogy hódoljanak a betlehemi gyermek előtt. Nem véletlen, hiszen Jézus örömhíre elsősorban Izrael házának elveszett juhainak szól – ahogyan ő maga mondja később –, ugyanakkor örömhír az egész világ minden népe számára. Ahogy az izajási jövendölésben olvashattuk: világosságául jött ő a választott népnek, és minden nemzet számára.

Ez az, amit azóta is megvalósít Isten a történelem során. Ma is pásztorként, most is úgy, hogy ténykedése alig látszik. Egyeseknek akár olyan illúziója is lehet, hogy mindazt, amit Jézus örökül hagyott – akár az Egyházat is –, eltaposhatja a történelem. Heródesnek is ez volt az illúziója. Jézus is a gyengeség és a társadalmi szerénység álapotában élte végig az életét.

És mégis: ő az, aki feltámadt, akiben a Mindenható pásztori szeretettel kíséri és irányítja célja felé az emberiséget.

A mai evangéliumi szakasz záró mondata, hogy a bölcsek ajándékokat adtak át a gyermeknek: aranyat, tömjént és mirhát. Jól érti az Egyház hagyománya, hogy aranyat a királynak, tömjént az Istennek és mirhát a halottnak.

Hiába hal meg Jézus emberként, mégis Isten; hiába látszik gyöngének, mégis király.

Adja Isten, hogy ezt átérezzük, és mi is azok között legyünk, akik már itt, a földi életben elismerjük az ő fejedelemségét.

Az elmúlt évtizedekben a pápák – Szent II. János Pál is – ezen a napon püspököket szenteltek. Ezzel is kifejezve, hogy küldetésünk van a világ minden népéhez. Vízkeresztkor különböző országokból és népekből származó jelölteket szentel a pápa. Így történt ez Ternyák Csaba, Veres András és jómagam esetében is, ami felejthetetlen alkalom volt a Szent Péter-bazilikában.

Adja Isten, hogy mindannyian átérezzük küldetésünket: Jézus örömhírét el kell mondanunk.

Nemcsak életünkkel kell tanúsítanunk, hanem meg kell hirdetnünk az örömhírt, elsősorban annak a népnek a körében, melyben élünk, ahová születtünk. De ha hivatásunk arra szólít, akkor messzi földön élve, másoknak is. Adja Isten, hogy ehhez mindig megkapjuk a szükséges találékonyságot és erőt. Amen.

*

A szentmise záróáldását követően Erdő Péter, valamint a papság és az ünneplő közösség a Szent István Ház recepciójához ment, ahol a bíboros az ünnep és új év alkalmából megáldotta a házat.

Az elmúlt években megújult Szent István Ház négyezer négyzetméteren, hatvan szobával, százhúsz fő befogadására alkalmas közösségi terekkel, parkolási lehetőséggel és hatalmas kerttel várja a vendégeit.

A házról készült korábbi írásunkat IDE kattintva olvashatják.

Fotó: Lénárd Anna, Varga Norbert

Kuzmányi István/Magyar Kurír

Kapcsolódó fotógaléria